Když jsem poprvé zjistil, co v praxi znamená optimalizace pro vyhledávače, doslova mě to fascinovalo. Je to klikatá cesta, kde na konec nikdy nedojdete a během své pouti je potřeba pravidelně sledovat, jestli jdete správným směrem. V článku přibližuji pár svých zkušeností, které jsem se naučil za léta praxe.
Obsah
Když jsem poprvé objevil SEO
Každý, kdo se pohybuje v online marketingu, se jistě někdy setkal se zkratkou SEO, což znamená anglické Search Engine Optimization a v českém překladu jde o optimalizaci pro vyhledávače. Čím lépe je tento proces zvládnutý, tím výše se stránky zobrazují na pozicích ve vyhledávačích a dostanou se k většímu množství lidí. Když jsem to poprvé zjistil, hodně mě to fascinovalo.
Neustále se měnící trendy
Chvíli to nesledujete a hned přijde velká aktualizace, která kompletně zahýbe vyhledávacím algoritmem, a začnou platit lehce odlišná pravidla. Změny většinou nebývají dramatické, ale v rámci postupného vývoje dochází ke zdokonalování. Pamatuji, že za mých začátků v podstatě stačilo mít na stránce seznam klíčových slov v různých pádech a to pomáhalo při hledání. Dneska to ale neplatí a vyhledávače dokážou poznat kvalitní text s přirozeným výskytem slova, na které je cíleno. To znamená jiné možnosti pro práci s tímto jevem.
Poctivost se vyplácí
Můžete se to snažit obejít a používat podvodné techniky. Na krátkou dobu mohou zafungovat, ale časem vás to dožene. U jednoho svého pokusného projektu jsem se pustil na tuto vratkou cestu. Chvilku to fungovalo parádně, ale jen do té doby, než přišlo vylepšení algoritmu. Oproti tomu poctivá cesta mi zatím vždycky fungovala relativně rozvážně a pomalu. Většinou se však neobjevili větší problémy, které by byly způsobené zabanováním stránek, případně vypadnutím z indexace.
Experimenty provádím jen na svých vlastních projektech
Nejsem úplný blázen, aby na projekty klientů aplikovat metody a postupy, které nemám osobně vyzkoušené. Někdy to trvá déle a zabere to více času, ale přináší mi to jistotu, že nedělám úplnou blbost a zbytečně tak nepoškodím klientům projekt. Všechny mé projekty vedu ve svém volném čase. Aktuálně mám tři hlavní a asi další dva vedlejší. V zásadě jde o stránky magazínového typu, kde se nestarám o žádný přímý prodej, ale monetizace probíhá pomoci affiliate. Pro některé je neustálé patlání s internetovými nástroji a zkoušení vymožeností únavné, takže volí cestu poctivého řemesla, jako třeba příběh v tomto článku.
Aktualizace zas a znova
Ve světě internetu se aktualizace a novinky objevují pomalu skoro každý den. Neustálý vývoj nikdy nespí, takže ani já se nemohu přestat vzdělávat a hledat novinky. Je to neuvěřitelně fascinující, ale na druhé straně to dokáže být také poměrně únavné. Příkladem je i neustálé aktualizování stránek klientů, kdy je alespoň jednou za rok nutné provést revizi a doladit věci, které jsou v dané době upřednostňované. Není to vyloženě jednoduché, ale baví mě to, takže se do toho rád pouštím. Problém nastává v případě, kdy má klient zájem o jednorázovou úpravu, ale už zapomene na pravidelné aktualizace. Po čase ztratí stránka výkonnost, jakou měla po čerstvé aplikace SEO a klient si začne myslet, že to bylo uděláno špatně a nefunguje to. Ono to ale fungovalo, jen je potřeba provést revizi a aktualizaci.
Kamarád se mě ptal, co dělám a chtěl by taky pracovat z domu
Bavili jsme o práci a on mi říkal, že ho to ve firmě nebaví. Když jsem mu popsal, co dělám já, hned se toho chytnul. Teda hlavně myšlenky, že by mohl pracovat kdykoliv a z jakéhokoliv místa. Musel jsem ho však upozornit na to, že je potřeba neustále se vzdělávat a sledovat nové trendy. Není to ta věc, kdy se jednou naučíte postup a pár zákonitostí a pak to děláte celou dobu víceméně stejně. Když tohle uděláte u optimalizace pro vyhledávače, řežete si pod sebou větev. Postupy nebudou tak účinné v porovnání s lidmi, kteří se pravidelně aktualizují v rámci získávání podstatných informací. A co že je to vůbec ten online marketing? Mrkněte na tenhle článek.