Ještě předtím, než jsem se pustil do marketingu, byla mou prací tvorba webu. Byl jsem víceméně samouk, takže jsem během tvorby webů narazil na řadu problémů. Některé z nich mě ale pomohly odrazit se k jinému směru života.
Obsah
Stačilo jenom začít
Láká vás tvorba webu? Není nic jednoduššího, než si to vyzkoušet. Přesně tohle jsem si řekl před několika lety, kdy jsem se do toho pustil. Byla to na první pohled skvělá práce a v tehdejší době to ještě nedělal úplně každý, takže ani nebyla velká konkurence. Co jsem tak koukal na tento trh, dneska je už velmi těžké začít a prosadit se. Musíte být totiž schopni vytvořit moderní řešení na některém z oblíbených systémů, protože jinak nemáte šanci zaujmout potenciální klienty a získávat zakázky. A řada z lidí, kteří se nejdříve věnují obecně tvorbě webu, se později specializuje například na UX, jenom grafiku a podobně. Možností je tam celá řada a já jsem moc rád, že jsem s tím kdysi začal, abych si to mohl všechno vyzkoušet. Podnikání na internetu je velmi jednoduché a dokáže to každý. Nabízí však hodně prostoru pro nepravosti, takže se pomalu začíná dostávat do zájmu politiků, jak se píše například v tomto článku. Musíme doufat, že nenastane žádné období větších regulací.
Jak jsem začínal
Mé začátky směřovaly na volné platformy, kde není potřeba složitě registrovat doména a kupovat hostingy. Máte jakési základní rozhraní a v některých systémech je možné nahrát i svůj vlastní vytvořený vzhled. Pustil jsem se tedy do jednoduchého programování. K tomu se přidávala také grafika a práce s textem. Když jsem web vytvořil, chtěl jsem vidět ohlasy, takže jsem zkoušel jakési pomyslné začátky marketingu.
Přechod na vyšší stupeň a práce pro klienty
V dalším kroku jsem se chtěl posunout dál a tvořit weby na systémech, které lidi chtějí a působí profesionálněji. Od stahovaných a následně upravených šablon s kódem jsem se postupně dopotácel až k používání redakčního systému WordPress. Ten mě velmi zaujal, takže jsem na tomto řešení postavil poměrně dost webů pro nové klienty. Nebylo to žádné velké podnikání ani ohromné výdělky za práci, ale v tu dobu jsem měl poměrně dost volného času a zkrátka mě to nějak bavilo, takže jsem to tolik neřešil.
Chybami se člověk učí
Ale ideálně jen na vlastních projektech. Když něco poděláte u klienta, je to mnohem horší. Sice se něco nového přiučíte, ale přibouchnete si další dveře kvůli horší referenci a pokazíte tak svůj osobní brand. Jedním z mých velkých poznání tedy bylo právě tohle. Zjistil jsem, že rizikové postupy a neprozkoumané novoty si mám zkoušet jen na vlastních projektech, kde nikomu nezpůsobím jedinou škodu. V nejhorším případě přijdu o nějaký ten čas, ale to zase není nic tak strašného.
Testování zas a znovu
Testujete rozmístění jednotlivých prvků, odkazů, okénka pro přihlášení odběru a podobně. Zkrátka provádíte A/B testování téměř kdykoliv a nezáleží na tom, jestli jde o jednu podstránku, nebo celý web. Tuhle taktiku jsem se naučil během tvorby, když jsem se nemohl rozhodnout mezi dvěma verzemi. Nakonec jsem vyzkoušel amatérské testování obou z nich a potom vybral tu, která fungovala nejlépe. Profesionální vytvoření povedeného webu je ale hrozně složité a mě by to všechno i s důkladnou analýzou zabralo pokaždé neuvěřitelné množství času a navíc s nejistým výsledkem.
Aktuálně celé weby netvořím, ale starám se hlavně o marketing
Ze začátku jsem se tak nějak věnoval všemu, ale ničemu vlastně pořádně. Měl jsem pocit, že musím umět všechno, protože to jinak nemá cenu. Jenže ve skutečnosti by mi mnohem více pomohlo, kdybych se naučil jednu věc opravdu pořádně. Opravdoví profesionálové ve svém oboru si totiž mohou účtovat vyšší částky a je o ně zájem mezi klienty. Stále častěji ale zjišťuji, že je sice moc pěkné radit začínajícím lidem, co mají dělat, aby nechybovali, jenže ve výsledku se stejně nejvíce naučí v situacích, kdy chybu udělají a dokážou ji napravit. Sledování novinek v oboru je často poměrně náročné, ale výborně pomohou shrnující články, jako například tento.